Vågåkyrkja.
Ottadalen er en 10 mil lang dal som strekker seg fra Otta,
der Ottaelva renner ut i Lågen opp til Nordberg i Skjåk. Mange mindre
elver renner ut i Otta elven de største
er Finna og Bøvra . Vi har i dag tre kirker fra middelalderen som har vært og
er å finne i dalen. Garmo kyrkja på Maihaugen. Lom kyrkja i Lom sentrum og Vågå
kyrkja. I Vågå sentrum ellers har dalen 4 kirker, 3 i hoveddalføre og ei i
Bøverdalen.
1Hvor står kirka i dalen
1A: Plassering i landskapet.
På
ei flate mellom elvene Finna 200 meter unna, og Ottaelva en km unna, finner vi
Vågåkyrkja. Også den lille elva Nugga renner ut i Ottaelva nær Vågåkyrkja.
Finna har i gammel tid flere ganger gått slik over sine bredder at kirka og
kirkegården har kommet under vann.
Det
ligger fjell i alle retninger i Vågå. Samtidig går Ottadalen øst-vest her ved
kirka mens Finna har formet en trang dal, Finndalen, nordover fra Vågåmo mot
Skårvangen. Nede på dette deltaområdet ligger så Vågåkyrkja, orientert øst -
vest.
1B: Veier i Vågå i gammel tid.
I Vågåmo har fra gammelt av 4 veger møtt
hverandre:1. En veg til Sel som der møtte vegen mellom Oslo og Trondheim, ”pilegrimsleden”.
2. En veg gikk vestover i Lom delte vegen seg i to, en som gikk over
Sognefjellet ned til Skjolden, Luster og Sognefjorden. En annen veg gikk over fjellet til Stryn og Nordfjord, og etter hvert da fulgte fjorden ut mot Selja
3. En veg gikk nordover langs Finndalen og Slådalen til Lesja og
derfra gikk det veg videre til Romsdalen.
4,.Den siste vegen gikk sørover over Valdresflya til Valdres. Sagnet om
ridderen fra Kvie sitt bruderov på Sandbu i Vågå og det berømmelige
ridderspranget over Sjoaelva, forteller oss om denne vegen over fjellet
sørover.
I dette gamle vegknutepunktet mellom flere veger var det trolig i fra
gammelt et gudehov, navnet Ullinsvin, navnet på prestegarden, kan tyde på
det, og her vart det bygd ei kirke. Hvor kirka opprinnelig stod har vært
diskutert.
1C: Sagn om kirka si plassering.
Framfor
kirkeporten i Vågåmo ligger det en stor avrundet stein som i følge et sagn skal være smørkladden kona til
trollet Jutulen som holdt til bak Jutulporten i sinne kastet etter kirka da
den ble bygd. Lenger sør finner en og en stor flat stein som Jutulen sjøl kastet
etter kirka da den ble bygd.
Et annet sagn forteller at sola skal
skinne på kirketårnet igjen på 20. dag jul.
Dette stemmer ikke etter gregoriansk
kalender men ville stemme trolig på 1600 tallet når man fulgte den julianske
kalender som enda var i bruk i Norge da. Historia forteller at Vågåkyrkja har blitt flyttet fra nærmere prestegården til si
nåværende plassering. Dersom det stemmer så må sagnene som knytter seg til Vågåkyrkja være fra etter 1625 – 30. Da jeg finner dette lite trolig så er min konklusjon at kirka idag ligger på samme plass som i middelalderen.
1D:
Vågå var i middelalderen ei lita
bygd med få mennesker.
Derfor var kirkene små, da de skulle
betjene en ganske liten befolkning. Og de lågganske tett langs Vågåvatnet. Det var det trolig kirke både ved Viste og Garmo og i Lom sentrum. Det å dra til kirke var til fots i flere kilometer eller med båt langs Vågåvatnet. Mange navn fra middelalderen forteller oss om et levende bygdesamfunn.
1E: Kirker og pilegrimer i
middelalderen
Også i Norge var det flere pilegrimsmål som Stiklestad, Nidaros, Selja og Røldal m. fl. Kirka i Vågå befant seg på veg både mot Selja kloster hvor helgenen Santa Sunniva levde og mot Kristkirka i Nidaros. Samtidig er det viktig å tenke over at størstedelen av
befolkningen bodde langs kysten og de
fleste pilegrimene reiste ganske sikkert med båt både til Selja og Nidaros.
Også i Norge var det flere pilegrimsmål som Stiklestad, Nidaros, Selja og Røldal m. fl. Kirka i Vågå befant seg på veg både mot Selja kloster hvor helgenen Santa Sunniva levde og mot Kristkirka i Nidaros. Samtidig er det viktig å tenke over at størstedelen av
Både i fortid og nåtid har fjell, elver og veier skapt en plass for Vågå sin
Helligdom her mellom Prestberget, Finna og
Ottaelva; Herre må du hjelpe
oss da vi søker deg her i denne din
helligdom. Amen!
2 Vågå si første kirke,
”Peters kyrkje i Vågå”.
sørportalen og blindportalene, arkadene, går tilbake til stavkyrkja som stod
her fra 1120 - 30 tallet. Ved så å si alle gamle kirker har portalene inn i
helligdommene vært viktige her kom man inn i det rommet som
var annerledes, og hvor man lot våpnene ligge.
Portalene til stavkirkene har vært studert av mange forskere, og de mest
detaljerte studiene har Erla Hohler foretatt, og hennes studier gir oss en
kunnskap om portalene i Vågåkyrkja sin alder. Hun skriver i årboka for
Gudbrandsdalen at portalene på Vestvegg sørportalen går tilbake til første
fjerdedel av 1100 tallet.
Sammenlignet med andre stavkirker i Norge sine portaler blant de aller eldste
vi har i funksjon på ei kirke. Det må i midlertid påpekes at de to
portalplankene i Urnes stil som en finner festet utenpå portalen til Bjølstadkapellet i nabobygda Heidal er eldre. Noe som og naturligvis gjelder de eldste
delene av Urneskyrkja. Viktige årsaker til denne tidlige dateringa vil jeg nå
behandle i det følgende.
2B Dyrekjedeornamentikken
på sørportalen og ved
inngangsportalen mot vest på Vågåkyrkja.
Det er flere forskjellige
ornamenter som preger stavkirkene i Norge og den
eldste typen ornamentikk er
dyreornamentikk som vi da finner på Urnesstavkirke og på Vågåkyrkja. Samtidig blir det påpekt at dyrearnamentikken på
Vågåkyrkja langt mer er underlagt et angelsaksisk romansk mønster enn
tilfelle er med Urnes kirka. Disse angelsaksiske og romanske utskjæringene hadde et feste i Trondhheim etter slaget ved Stamford bridge da Olav Kyrre vendte tilbake til Norge med engelske håndverkere og påbegynte oppbygginga kirkene og kirka i Norge sin kirkehovedstad. Hohler påpeker at vi ikke finner noen elementer ved portalene til kirka i Vågå som vi ikke gjenfinner i angelsaksisk kirkekunst i England.
Sørportalen
Portalen mot sør er en
kombinert flatskurd og søyle portal med dyr som er vendt vekselvis innover mot
døra og ut mot veggen på hver side av døra de biter hverandres hale. Over
portalen er det 4 dyr, to drager og to løver.
Søylene har en ornamentikk
som er uavhengig av flatskurden, søyla viser utskårne dyre poter i en kjede.
Både flatskurd utskjæringene og søyle delen sine utskjæringer har gjenparter i
som er svært like fra 1000 til 1100 tallet i angelsaksiske stein utskjæringer i
England. I Trondheim finner man og i de eldste fragmentene lignende
utskjæringer. Heldigvis så har man fragmenter av utskjæringer i stein fra
kirkebygg i England som viser at den eksisterende dyreornamentikk har klare
likhetstrekk med ornamentikk På sydportalen Vågåkyrkja har klare likhetstrekk.
Ornamentikken funnet ved kirker ved Folkton, Gainford og Nunburnholme som viser
oss en klart beslektet ornamentikk i utforming til hva vi finner i fragmenter i
Trond heim . Men vi klarer jo ikke, da vi kun har fragmenter i Trondheim og på
de nevnte stedene i England å se hvordan de var brukt på kirkene i England og i
Trondheim.
Det Hohler påpeker er
imidlertid at man ved de funn man har gjort i England befinner seg i det
området av England hvor anglo – skandinavisk
utsmykking og kunst var å finne. Trolig var utsmykkinga vi finner i
Trondheim og på Vågåkyrkja ei utsmykking som har blitt til i de områdene av
England der Angel- saksisk og vikinge ornamentikk hadde skapt en særegen
ornamentikk som så var brakt tilbake til Norge Når kirka stod under påvirkning
fra England.
Se for øvrig Hohler sitt
svært viktige arbeid om de norske stavkirkeportalene.
Vestportal
og blindportalene
Vestportalen og blindportalene
er romanske flatskurd portaler som og har gjensvarigheter i
Angelsaksisk utskjæringer i
England både når det gjelder dyreornamentikk og stjernemønster.
Dyreornamentikken med drage på høyre side av døra og løve på venstre side er
ornamentikk i kjede som her, er utsmykking man finner eksempler på angelsaksisk
og også senere i England.
Stjernemønsteret finner man
og igjen på gamle stein fragmenter fra Trondheim og på middelalder portalen ved
Alstahaug kirke i Norland. Og jeg har med egne øyne funnet den samme stein
stilen ved en portal inne i det eldste kapellet fra tusen tallet i Durham
slottet i Nord England. Det samme mønsteret finner man i mange fragmenter fra
tidligere kirkebygg fra angelsaksisk tid.
Dyreornamentikken uten løv
eller ranker finner en på noen få av de aller eldste stavkirkeportalene i
Norge. Men de er ikke på noen måte noe sær norsk eller en ornamentikk uten
kirkelige motstykker ellers i Europa selv om de på ingen måte var den oftest
forekommende utsmykningen. Også dypt inne i en dal mellom fjellene i Norge kom
det impulser fra Europa for 900 år siden.
Vi må her ta tre faktorer med
i vår vurdering av stavkirkeornamentikken vi bør ta med i betraktningen som
gjør det vanskelig å trekke for vidtgående konklusjoner.
1
Trolig fantes det i Norge
godt over 1000 enkelte anslår tallet som så høyt som 2000 stavkirker i
middelalderen, vi har i dag bevart 28 stykker, og 2 kirker med betydelige
komponenter fra stavkirker Vågå og Fåvang kirker. Vi har bevart portaler fra ca
40 stavkirker til. Trekirkene har blitt erstattet med steinkirker i mange
tilfeller og de bevarte portaler og andre komponenter fra stavkirkene er ganske
tilfeldig. Det kan være at de bevarte portalene representerer et representativt
utvalg av stavkirkekenes
Ornamentikk. Men det er og
mulig at denne tidlige dyreornamentikken har blitt erstattet av rikere og mer
mangslungen ornamentikk senere. De bevarte portalene fra Hof Stavkirke i Solør
viser oss stavkirkeportaler på et senere, Gotisk stadium, som og har funnets
men da ble kirkene etter hvert laftede tømmerkirker.
Den nåværende Stavkirka på
Urnes er trolig kirke nummer 3 på stedet og trolig har også andre kirker blitt
erstattet med nye alt etter tidens behov. Og vi vet at kirkene som andre
bygninger brant ned når de var av tre.
2
Vi vet ikke hva som fantes av
dyreornamentikk i England for tusen år siden , noe er bevart i fragmenter fra
tidligere kirkebygg, men det er et lite og tilfeldig utvalg. Ei kirke som er å
se på som ei ”stavkirke” er bevart i Greensted nær London, Kirka er
åringsdatert til 1053 og må trolig sees som den ene bevarte kirka i tre ut av et
stort antall fra den tidlig middelalder i England. Ved Escomb ikke langt fra
Durham har vi en enkelt stein bevart fra trolig et kirkebygg og som viser
dyreornamentikk fra tidlige angelsaksiske kirker.
3
Også i andre deler av Europa
finner man dyreornamentikk på enkelte kirkebygg selv om dette ikke var ofte
forekommende. Bevarte fragmenter fra stavkirker i Sverige og Danmark gir oss
eksempler ornamentikk i Urnes stil noe Roald Hauglid har påpekt i sine arbeider
om stavkirkene. Jeg vil her nevne de bevarte delene fra ei Stavkirke funnet i
Hørning i Danmark og deler av ei stavkirke med portal fra Hemse på Gotland som
Hauglid blant annet trekker fram.
I det store arbeidet om Urnesstilens kirke har Knud J. Krogh del 2 om
”Urnesstilens kirke” trukket inn i siste del kirker som fører trekk fra denne
stilen videre og der trekker han fram og viser gjennom tegninger og fotografier
av vestvegg og syd portal til Vågåkyrkja.
4
Ikke bare Vågåkyrkja har
dyreornamentikk kjeder på portalene. Vi finner dette og ved Ringebu stavkirke
Tankestreif
Det finne mange veier inn i
våre liv og det finnes og mange veier inn i Kirka men det finnes og
blindportaler i livet vårt og blindportaler som ikke kan brukes da man søker inn
i kirka. Vågåkyrkja har 6 blindportaler og 3 virkelige dører inn.
Herre hjelp meg å finne de
porter som fører inn i di Kirke , Amen.
Døpefonten i Vågåkyrkja
Det er en klebersteindøpefont
som vi finner i Vågåkyrkja, steinen er fra et brudd her i dalen. Den har et bredt
flettebåndmønster
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar