Stillheten efterpå
TANKER
DET ÅRET ROLF JACOBSEN FYLLER 100 ÅR.
Hans diktsamling ”Stillheten efterpå” ble utgitt i
slutten av oktober 1965
I 1965 kjøpte min bestefar ei diktsamling av sin venn
fra oppveksten Rolf Jacobsen: ”Stillheten efterpå”. Denne viste han til meg.
Det hadde ganske sikkert kostet ham en del å kjøpe ei bok av en som hadde
samarbeidet med tyskerne under krigen, jøssing som min bestefar sjøl var. Men
som sagt de hadde kjent hverandre under oppveksten på Flisa. Men da min
bestefar begynte å lese diktsamlinga ble han stille, her var verken rim eller
rytme, så boka ble ikke nevnt igjen av han. Da jeg sjøl som 11-åring prøvde å
lese den ble jeg og grepet av en stillhet efterpå da jeg absolutt ikke fant,
som 11 åring, at dikt uten rim og rytme var å betrakte som dikt.
”Stillheten efterpå” er i norsk dikthistorie
fremhevet av litteraturviteren Havnevik som Jacobsens fremste samling, et
synspunkt jeg deler. Før jeg går inn på ett av dikta i samlinga, vil jeg gå ei
runde via krigen og Trond Tendø Jacobsens bok om faren fra i år ” Kjente jeg deg ”, gitt ut på Rolf Jacobsens
hundrede fødselsdag i mars måned.
Da de to Jacobsenbiografiene til Røsbak og Lillebo
kom på slutten av 1990 tallet resulterte det i en diskusjon om Rolf Jacobsens
samarbeid med naziregimet og hans skjuling av dette etter krigen. Om temaet var
utdebattert eller ikke vet jeg ikke, men da Trond Tendø Jacobsen ga ut si bok
om faren så resulterte ikke det i noen stor debatt selv om han behandlet dette
temaet
enda engang. Nå er det knapt mulig å reise tvil ved
det fakta at Rolf Jacobsen samarbeidet med nazimyndighetene under krigen all
den stund at han var redaktør innsatt av dem for Glåmdalen under krigen. Som
Trond Tendø Jacobsen fastslår i innledningen sin bok ble Rolf Jacobsen dømt for
dette forhold etter krigen og satt internert i nærheten av Kongsvinger.
Kjærligheten
den skjulte understrømmen.
Boka svarer egentlig ikke på hvorfor han havnet på
feil side under krigen, men vi får vite en del om vegen videre fra krigen og
tilbake til samfunnet og om kjærligheten mellom Petra og Rolf Jacobsen.
Natur, jern, mekanikk, sivilisasjonskritikk, ja enda
stillhet og tro er blant det som ligger åpent i dagen, i linjene i Rolf
Jacobsens diktning. Kjærligheten stikker hodet opp et par steder og kan ses som
en skjult forutsetning, særlig om man leser dikt og brev som Trond Tendø
Jakobsen har utgitt i boka han har kommet med om faren ”Kjente jeg deg”.
Som ung skrev Rolf Jacobsen noen visetekster under navnet
Rolf Høvre og mange av disse visene var kjærlighetsviser, der det enkle og
banale, rimet og rytmen er på plass. Jeg tror de samtidig forteller oss at
kjærligheten var viktig, ja motoren hos Rolf Jacobsen, kanskje allerede før
krigen da han skrev ”Jord og Jern” og ”Vrimmel”.
Brevene til Rolf Jacobsen forteller oss svært mye jeg
ikke finner i de to store biografiene.
Blant annet historia til en landsvikdømt forfatter sin veg tilbake til
samfunnet og den samme personens troshistorie som løper parallelt. Det som
allikevel griper meg mest er den uendelige kjærligheten mellom Petra og Rolf
som både i brevene og i dikt han har skrevet mellom dem blir så tydelig. Slik
diktet Du og jeg fra 1947 viser oss så vakkert i vers 2.
Vil du være den viftende vestenvind
min
vestenvind
Så er jeg de fjeller tunge
Da stryker du skyene fra mitt sind
ja fra mitt
sind
og gjør mine tanker unge.
Hvert eneste brev i Trond Tendø Jacobsens bok
forteller så å si i hver linje om kjærligheten mellom de to.
Rolf Jakobsen sine diktsamlinger mangler nesten helt
jeg-dikt selv om unntak finnes, men når kjærligheten skal kles i ord så må jeg-ordet
med, og da vender et annet språk med rim og rytme tilbake. Kan hende er det
årsaken til at de i liten grad har funnet veg inn i hans diktsamlinger.
Unntaket er ”Nattåpent” som har kjærlighetsdikt uten rim og rytme.
Jord og Jern,
natur og sivilisasjonskritikk, stillhet og tro.
Fra første diktsamling av møter vi jorda og jernet,
elementene og maskinene. Det er ikke noen enkel naturromantikk her, de moderne
innretningene gir oss bilder som kan fungere for moderne mennesker. I et dikt
som ”Byens metafysikk” fra ”Jord og Jern” er både natur og modernitet,
mennesker og mekanikk inne i det samme diktet. En linje trekkes i dette diktet
fra sigarettgloa via røkelsesrøyken til det evige liv. Gjennom hele
forfatterskapet, i dikt etter dikt møter mennesker og naturen det moderne. Rolf
Jacobsen bruker lang tid på diktene fra inspirasjonen til det ferdige diktet,
Diktet Pavane tar 20 år.
I samtlige diktsamlinger er det dikt som burde tekkes
fram, dikt som i nye bilder viser oss møter mellom levende liv og mekanikk.
Samtidig blir den troende dikteren tydeligere fra samling til samling.
Stillhet og gudstro blir stadig viktigere ut gjennom
forfatterskapet.
Stillheten efterpå
Et dikt fra ”Stillheten efterpå” vil jeg la stå som
et eksempel på et møte mellom ord og stillhet hos Rolf Jacobsen:
Lavmælt
Ord
Bare små
små ord
og lavmælt
nesten uten pust
for oss
som brukne strå
ord uten lys
og nesten uten form
ord som hos trær
små halv-ord
som i søvn
for oss
mellom alt det store
små små ord
å
gjemme bort
på baksiden av en hånd
og ved din øreflipp
små ord
helt uten lys
som dyr
og gress
Det er nesten som om ordene for mennesker alltid blir
for store, at de må forbindes med dyr og planter som mangler ord skal det ikke
tales for høyt.
Stillheten blir etter hvert et sentralt tema i hans
diktning, selv har jeg funnet det igjen som et tema i mitt liv, noe jeg aldri
slipper helt ifra. Og man håper å møte en som godtar stillheten hos deg
samtidig som du hele tiden håper, lengter etter at den du har møtt, den du
elsker skal rive deg ut av den.
Petra var den som rev Rolf Jacobsen ut av stillheten
og da hun var borte var han overlatt til ensomheten, savnet og stillheten
efterpå, slik Rolf Jacobsens siste dikt fra den 20 september 1992 viser.
Alene
Er et
ord
Alene
Bor i
huset
Alene
Går
over gulvet
Sitter i en stol
Alene
Epilog
Øystein Rottem omtaler i, Norges litteratur historie,
Rolf Jacobsens diktning som ”etapper på veg mot stillheten”. Og når Olav Vesaas
gir ut si bok om Rolf Jacobsen avslutter han hele boka med diktet ”Stillheten
efterpå”. Enkelte har sett på Rolf Jacobsen sine dikt som salmer i mekanikkens
og modernismens tidsalder. Salmer hvor troa finner andre ord, andre bilder og
en annen rytme. Det kan være noe i dette.
Vegen mellom stillhet og tro er uendelig kort hos Rolf
Jacobsen. Trond Tendø Jacobsen har løftet fram Rolf Jacobsens katolske tro som
noe helt fundamentalt, men det til tross det er allikevel kjærligheten mellom
Rolf og Petra, som er det som bar livet og diktningen fram, jeg først og fremst
sitter igjen med av ny kunnskap etter møtet med boka ”Kjente jeg deg”.
Denne kronikken er en takk til en dikter som har betydd
mye for meg 100 år etter han ble født, men og til Trond Tendø Jacobsen som har
vist meg at det var mye jeg ikke visste om han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar