Charles Darwin 200 år, Naken ape i 150 år
I 1859 ble det gitt
ut ei bok i England som skulle revolusjonere både vitenskap, filosofi, historieforståelse, teologi, zoologi,
biologi, ontologi og menneskesyn.
Når vi samtidig tar
med at det den 12 februar er 200 år siden forfatteren ble født begynner vi å
ane at en av de viktigste jubileer i historia til moderne vitenskap og tenkning
står for døren.
Aristoteles og antikkens naturvitenskap
Charles Darwin var
ikke den første som forbant mennesker og dyr, allerede Aristoteles 300 år før
Kristus hadde gjort det i et av sine studier, og går vi nøye inn på Aristoteles
så oppdager vi at han fascineres av de likhetstrekk han kan iaktta mellom
mennesker og aper. Han fremhever likheter med tennene, brystvorter ører, nese,
hender osv. Det er hos Aristoteles klart at mennesket biologisk tilhører
dyreriket. Og da vi ser på Aristoteles sin analyse så var den ganske avansert.
Selv om det fantes kunnskap om disse iaktagelser hos Aristoteles og noen andre
naturvitenskapsmenn i antikken så ble det ikke trukket inn i tenkningen igjen
før i rennesansen.
Naturvitenskapen og rennesansen
I rennesansen blir
man igjen bevisst på flere av de kunnskaper som antikkens naturvitenskapsmenn
hadde avslørt. Blant de vil jeg her nevne to, nemlig at mennesket er et dyr og
at jorda er rund, det siste hadde allerede Thales fra Milet, den eldste
naturfilosof vi kjenner til i antikken, funnet ut. Det som for oss er viktig er
at man gjennom denne kunnskapen reiste blant annet til Amerika og over
stillehavet og fikk gjennom disse reiser kunnskaper om en lang rekke dyr og
planter som økte vår kunnskap om jordas mangfold og historie. Som en kuriositet
kan vi og da nevne at sjimpansen ble beskrevet som Homo sylvestris. Det fantes
enda de som hevdet at Sjimpansene var mennesker som ikke ville snakke av frykt
for å bli gjort til slaver.
En tanke om en
utviklingslære fantes hos enkelte naturvitenskapsmenn etter rennesansen blant
annet dos doktoren, naturvitenskapsmannen og poeten Erasmus Darwin. Hos han
blir ei utviklingslære omtalt i verket The Temple of Nature, han var Charles Darwins bestefar.
Også Carl von Linne sine tanker
om naturen generelt og botanikk spesielt, hvor han bestemmer naturen og da
først og fremst plantene utfra en tanke om plantenes utvikling og endring bærer
i seg en evolusjonstanke selv om Linnes tanker gir oss en teologisk
naturfortolkning hvor naturens
skiftninger skjer til Guds ære. Linnes tanker ble avløst av Darwin sin
utviklingslære.
Den fremtredende franske vitenskapsmannen Jean-Baptiste Lamarck taler og i et verk fra begynnelsen av 1800 tallet om evolusjon.
Og selv i dag finnes det mange vitenskapsmenn som istedenfor Darwin har valgt
Lamarck sine teorier innenfor evolusjonstenkning.
Charles Darwin og utviklingslæra
Men den som virkelig klarer å underbygge å legge fram en god
dokumentasjon for en slik forståelse av naturen er Charles Darwin som med
verket On the Origin of Species by Means of Natural Selection (Om artenes
opprinnelse) langt på veg grunnla en ny vitenskap. Darwin skriver i 1859 at
han ikke ser at denne boka skulle sjokkere de religiøse følelser. Som kristen
har da heller ikke utviklingslæra bydd på noen motforestillinger fra meg som
troende. Det som vi imidlertid kan fastslå er at den læra som tok sin spede
begynnelse omkring år 1860 nå er underbygd slik at de fleste deler av
naturvitenskapen har denne læra som en ufrakommelig forutsetning.
Litt
om Darwin sin veg fram til om artenes opprinnelse.
I en alder av 23 år får den unge teologi studenten Charles Darwin
tilbud om å være med som en av forskerne på HMS Beagle sin andre reise. Denne
forskningsreisa varte i 4 år. På reisa var de innom Cape Verde øyene, flere
steder i Sør Amerika , Galapagos, og andre øyer i stillehavet, Australia og Sør Afrika. Overalt samlet han
materiale som han senere bearbeidet. I 23 år bearbeidet han det innhentede materialet før
hans store bok om artenes opprinnelse kom. Da han ble med på Beagle var han en
teologistudent som hadde som sin store hobby å samle og katalogisere og
beskrive det han fant i naturen. Svært mange naturvitenskapsmenn fikk orden på
sine mange spørsmål når de ble presentert
for Darwin sine teorier. Og vi kan ta med at mange av Darwins mest
kjente våpendragere som Thomas Huxley, kjent som Darwins Bulldog, Charles Lyell
samtidens store geolog, John Stevens
Henslow prest og botaniker, John Herschel
som hadde kartlagt floraen i Sør Afrika, Alfred Russel Wallace som var
samtidas store antropolog og biolog, Richard Owen biolog og anatom og mange,
mange flere vant nye innsikter i sine fagområder via Darwin sine teorier.
Artenes opprinnelse
Artenes opprinnelse
vakte en voldsom debatt og oppsikt. Et verdensbilde stod for fall, teologer
hadde regnet ut at jorda var skapt 4004 år før Kristus den 26 oktober. Kirke og
religion hadde sentrale posisjoner i utdanningssystemet på 1800 tallets Europa. Darwin sin
materialistiske tilnærming til den organiske naturen støtte kraftig mot
religiøse oppfatninger. Den perfekte sammenheng mellom form og funksjon kunne
bare fremskaffes av Gud ble det hevdet. En gud som valgte naturlig utvalg som
verktøy , ville aldri sende sin sønn til jorda som frelser. Naturlig utvalg
betyr i en forenklet og forgrovet versjon at det er de sterkeste artene,
individene som overlever og at dette er med å bringer arten videre. Naturen
selv velger de som lever videre. Når det gjelder akkurat den teorien var hans
samtidige vitenskapsmenn forbeholdne, den ble opplevd som grusom selv blant
disse.
Utviklingslæra videre
Darwin hadde lagt et
så stort materiale til grunn for sin teori at mye av debatten omkring
utviklingslæra ble en debatt om vektlegging av forskjellige deler av den. Det
finnes ingen debatt blant vitenskapsmenn om selve utviklingslæra.
Blant de viktigste
bidragene til utviklingslæra er blant andre presten og naturvitenskapsmannen
Gregor Mendel , som var med på å legge grunnlaget for den såkalte
seleksjonsteorien. Dette gjorde han 6 år etter at Darwin hadde utgitt artenes
opprinnelse. Darwin fortsatte å gi ut bøker, studier av betydning for læra han
hadde grunnlagt. Jeg vil her nevne to bøker The Descent of Man fra 1871 og The Expression of the Emotions in Man and
Animals fra 1872.
Viktige deler av vår
vitenskap i dag er totalt avhengig av utviklingslæra, når Watson, Crick og
deres kolleger langt senere fant fram til DNA molekylet så var utviklingslæra
en absolutt forutsetning. Viktige medisiner blant annet ved kunstig
fremstilling av Insulin som undertegnede er avhengig av er blitt til gjennom
kunnskaper som til syvende og sist går tilbake til utviklingslæra .
Kirka og utviklingslæra
Fra første dag av ble
utviklingslæra fra konservativt kristelig hold avist i 1860 ble det avholdt et
debatt møte mellom biskop Samuel Wilberforce og Thomas Huxley. Men blant
prester var det flere fremtredende naturforskere som så at mange svar på
kompliserte spørsmål ble begripelig gjennom disse nye innsiktene. Et eksempel på det er presten Michael Sars i
Norge. I hans siste bok fra 1865 tar han hensyn til Darwin sine tanker.
Fram til i dag har
det i store deler av verdenskirka rådd en debatt om darwinismen, det har vært
hevdet at Darwin sine standpunkter har vært tilbakebevist, mens realiteten har
vært det motsatte, utviklingslæra har styrket sin stilling gjennom de 150 år
som har gått siden artenes opprinnelse ble utgitt.
Det finnes ikke en
geolog, biolog, zoolog, antropologi, genetikk, medisin i Norge som har endt med en
kreasjonisme, nykreasjonisme,
intelligent design eller noe lignende. Den aktive kristne professoren i
biokjemi på dyrlegehøyskolen i Oslo Jens Gabriel Hauge omtaler kreasjonismen
som en tenkning som prøver å bygge sin eksistens på små hull i fossilrekka ”
Gud og naturen ” 1999. Kåre Elgmork skriver i si bok ”Aper - mennesker
slektskap og utvikling” 1994 at opplyste personlig kristne ikke behøver se noe
problem i utviklingslæra. Dag Hessen professor på universitetet i Oslo ser
heller ikke at dette kan by på noe problem. ”Det tapte paradis” 1997. Noe han
og understreket på et foredrag på teologisk fakultet den 3 februar i år.
Lærer på
menighetsfakultetet professor Oskar Skarsaune har i sin bok om moderne
naturvitenskap Skaper-koden : har moderne
naturvitenskap knekket den?
Antydet jordens alder
til mellom 3,5 og 4 milliarder år og gjennom det åpnet for evolusjons tenkningen.
Dersom man i dag
velger å hevde at utviklingslæra er ugyldig, ikke stemmer, inntar man et
lignende standpunkt som om man bestrider det kopernikanske verdensbilde at
jorda går rundt sola og ikke omvendt. Dette verdensbilde avsvor Galilei seg da det
brakte hans liv i fare, og han gjorde rett, om jorda går rundt sola eller sola
rundt jorda er ikke en sak man dør for.
Hva kirka bør takke Darwin for !
Darwin fikk kirka til
å besinne seg på si hovedoppgave å forkynne evangeliet, og mange trekk ved
bibelen ble via Darwin sin forskning tydelig for kirka, bibelen er ikke ei bok
i naturvitenskap noe som tydelig var uklart for store deler av den kristne
kirka år 1859 og enda er det for ekstreme amerikanske fundamentalister. Det
viser oss også at bibelen ikke utgjør en historisk kronologisk bok og at det er
uråd å skrive verdenshistorie på bakgrunn av Genesis 1-11. Kirka bør å takke
Darwin fordi han med tyngde har vist oss at alle skapninger på jorda hører
sammen og at mennesket i likhet med alle andre levende vesener også er et dyr,
en del av dyreriket. Dette er vesentlig for økologien og for ”grønn teologi”.
Om ingen andre feirer Darwin så bør Kirka gjøre det. Det er og klart at
evolusjonstenkningen har bidratt til at kirka har et mindre statisk gudsbegrep,
eller for å snu det andre vegen kirka har sett at skal man tenke Gud så må man
tenke dynamisk. Gud blir endringenes og bevegelsens Gud og utviklingens Gud,
ikke de varige ordningers Gud.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar